Møde i udvalget d. 7. marts 2018
10. Røgpartikelfjerner på plejecentre (B)
Sagsnr.: 330-2018-12136 Dok.nr.: 330-2018-103300 Åbent
Kompetence: Seniorudvalget.
Beslutningstema
Seniorudvalget skal beslutte, hvorvidt Slagelse Kommunes
Plejecentre skal afholde udgifter til røgpartikelfjernere i beboernes boliger.
Baggrund
På Seniorudvalgets møde i februar
2018 ønskede udvalget en sag på mødet i marts 2018 omkring røgpartikelfjernere
på plejecentre.
Efter
rygeloven er det stadig tilladt at ryge enkelte steder. Dette er blandt andet
tilfældet i boligerne på plejecentre, hvilke er beboernes eget private hjem.
Det medfører, at ansatte kan blive udsat for passiv rygning. I disse tilfælde sikrer
arbejdsmiljølovens bestemmelser, at ansatte ikke udsættes for sundhedsskadelig
og generende påvirkning som følge af passiv røg.
I private hjem, hvor der modtages
en offentlig serviceydelse i form af personlig og praktisk hjælp, kan det, som
forudsætning for at modtage en ydelse, pålægges borgeren ikke at ryge i det
tidsrum, hvor personalet opholder sig i boligen, samt sørge for god udluftning
inden hjælpen gives.
Når ydelsen
tildeles skal der være en dialog med borgeren om ikke at ryge i det tidsrum,
hvor medarbejderne opholder sig i boligen. Såfremt borgeren ikke overholder
denne forudsætning, skal kommunen vurdere, om der kan aftales nye rammer for
serviceydelsen.
Arbejdstilsynet
har hjemmel til, at stille krav om mekanisk ventilation på faste arbejdssteder,
hvor der er ansatte. Der vil ikke være tale om procesventilation, og der er
således ikke krav om kontrolanordninger på ventilationsanlægget. Der kan
stilles krav om ventilation på faste arbejdssteder.
I nogle
tilfælde kan det være tilstrækkeligt med en grundig udluftning. Det vil i
praksis være umuligt at fjerne lugt og partikler helt. Der stilles som
hovedregel ikke krav alene på grund af lugt, men krav om hyppig rengøring kan
være aktuelt. Ved medarbejdernes ophold i plejecenterbeboernes boliger, kan det
være nødvendigt, at etablere egentlig ventilation, hvis der er tale om, at
beboeren foretager omfattende og vedvarende rygning i hjemmet. I disse tilfælde
vil det ikke være tilstrækkeligt med udluftning, da der kan være tale om et
væsentligt arbejdsmiljøproblem.
Plejecentret skal i disse
tilfælde sikre medarbejdernes arbejdsmiljø ved etablering af opstilling af
røgpartikelfjerner i beboerens hjem.
I dag kan borgere nogle steder
betale for leje af en røgpartikelfjerner af plejecentret, mens der på en del af
de øvrige plejecentre stilles røgpartikelfjerner til rådighed.
Retligt
grundlag
Lov om røgfri miljøer samt Arbejdsmiljølovgivningen.
Handlemuligheder
Plejecentret
skal sikre medarbejdernes arbejdsmiljø. Det betyder, at i særligt røgfyldte
plejecenterboliger vil det være nødvendigt, at etablere opstilling af en røgpartikelfjerner
i beboerens hjem.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at
Seniorudvalget beslutter, hvem der skal afholde udgifter til anskaffelse og
drift af røgpartikelfjernere på Slagelse Kommunes plejecentre. Målet er, at
skabe et ensartet serviceniveau for beboerne, samt sikre arbejdsmiljøet for
medarbejderne.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Udgifter til røgpartikelfjernere samt drift af disse
afholdes inden for plejecentrenes eksisterende budget.
Økonomi vedrørende indkøb eller leje af røgpartikelfjernere
ses i nedenstående skema, hvoraf også fremgår driftsudgifter.
Der findes 2 størrelser på
røgpartikelfjernere; en stor LUX og en lille MINI.
Maskine
|
Leje pr. md.
|
Filter pr. md. v/ leje indeholdt
årsservice
|
Købspris
|
Filterpris
|
Servicepris
|
Lux
|
275 kr.
|
142 kr.
|
8.940 kr.+ moms
|
53 kr. pr. md.
|
1.050 kr. pr. år
|
Mini
|
215 kr.
|
142 kr.
|
6.310 kr. + moms
|
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Seniorudvalget beslutter, hvem der skal afholde udgifter til
røgpartikelfjernere i beboernes boliger på plejecentrene i Slagelse Kommune.
Beslutning i Seniorudvalget
den 7. marts 2018:
Fraværende:
Udvalget beslutter, at plejecentrene afholder evt. udgifter
til røgpartikelfjernere.